RESUMÉ AF VILKÅR OG BETINGELSER
Onlinebutikken hos FIZIGO drives af Sparo s.r.o., med hjemsted på Ľubochnianska 4, 83104 Bratislava, ID nr. 46835181, Slovakiet.
Du kan kontakte os på vores e-mail eller via telefon.
Så snart du sender din ordre via onlinebutikken, vil kontrakten blive indgået. Vi vil bekræfte accepten af din ordre og indgåelsen af kontrakten via e-mail.
Du bedes betale inden for 3 dage efter kontraktens indgåelse.
Som forbruger kan du til enhver tid trække dig ud af den indgåede kontrakt op til 14 dage fra datoen for modtagelsen af varerne. Se venligst de fulde vilkår og betingelser for at se, hvilke kontrakter der ikke kan trækkes tilbage fra. Vi kan til enhver tid fortryde den indgåede aftale indtil det tidspunkt, hvor du overtager varerne fra os. Ved tilbagetrækning skal du returnere varerne til os, inklusive eventuelle gaver og bonusser, som vi har givet dig, for egen regning inden for 14 dage efter tilbagetrækningen. Vi refunderer dine penge inden for 14 dage efter modtagelsen af de returnerede varer. Du vil få oplyst leveringsadressen for varerne bagefter.
Hvis du bestiller håndgribelige varer fra vores online shop, vil dette resultere i en salgskontrakt.
Vi leverer kun disse varer til følgende lande: Belgien, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Irland, Italien, Kroatien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig. Du bliver ejer af varerne ved modtagelsen af varerne, men ikke før du har betalt den samlede pris fuldt ud. Hvis beskadigede varer leveres til dig som forbruger eller ikke-forretningsenhed, bedes du straks underrette os. Hvis du opdager skaden, når du afhenter varerne, skal du også informere transportøren om skaden. Hvis beskadigede varer leveres til dig som erhvervsdrivende, skal du henvende dig til transportøren.
Hvis du ikke er erhvervsdrivende, har du ret til at reklamere over mangler ved varen inden for 24 måneder efter modtagelsen af varen, eller inden for en længere periode, hvis det fremgår andetsteds. Som erhvervsdrivende kan du reklamere over mangler, som var til stede i varen på det tidspunkt, hvor risikoen for skaden overgik til dig, inden for 6 måneder, eller hvis der er tale om en skjult mangel, inden for 2 år, efter modtagelsen af varen. Du kan finde ud af præcis, hvordan du gør krav på varerne, og hvad du kan gøre krav på i tilfælde af et krav i vilkårene og betingelserne.
GENERELLE BESTEMMELSER
1.1 Vilkårenes og betingelsernes anvendelsesområde. Disse vilkår og betingelser regulerer indgåelsen af kontrakter mellem os som erhvervsdrivende og dig som kunde via onlinebutikken og vores og dine rettigheder og forpligtelser i henhold til kontrakterne. Vilkårene og betingelserne indeholder også obligatoriske oplysninger. Oplysninger om behandling af personoplysninger kan findes i et separat dokument på vores hjemmeside. Vilkårene og betingelserne træder i kraft den 23.2.2023.
1.2 Anvendte termer. I vores vilkår og betingelser bruger vi følgende forkortelser:
1.2.1. Vi, hvilket betyder den erhvervsdrivende, FIZIGO - Sparo s.r.o., med hjemsted på Ľubochnianska 4, 83104 Bratislava, ID nr. 46835181, Slovakiet.
1.2.2:
1.2.2.1. Forbrugeren, som er en person, der ikke handler inden for rammerne af sin forretningsaktivitet eller inden for rammerne af sin uafhængige udøvelse af sit erhverv,
1.2.2.2. en ikke-erhvervsdrivende person, som er en juridisk person, der ikke handler som led i sin erhvervsvirksomhed eller som led i sin selvstændige erhvervsudøvelse,
1.2.2.3. En iværksætter, som er en person eller en juridisk person, der handler som led i sin virksomhed eller som led i den uafhængige udøvelse af sit erhverv.
1.2.3. online shop, dvs. vores webinterface på www.FiziGO.com, hvor du kan se vores tilbud og bestille varer fra vores sortiment.
1.2.4. e-mail, dvs. elektronisk post, hvormed vi kan kontaktes på den e-mailadresse, der er tilgængelig på webadressen til vores online shop.
1.2.5. Telefon, som er det telefonnummer, der kan bruges til at kontakte os på det telefonnummer, der er tilgængeligt på webadressen i vores onlinebutik.
1.2.6. kontrakter, hvilket betyder købskontrakter.
1.3 Vilkårenes og betingelsernes forhold til kontrakten. Vilkårene og betingelserne er en integreret del af alle kontrakter. Afvigende bestemmelser i kontrakten har forrang i forhold til ordlyden i handelsbetingelserne.
1.4 Kontraktens og forretningsbetingelsernes forhold til lovgivningen. De rettigheder og forpligtelser, der ikke er reguleret af vilkårene og betingelserne eller kontrakten, er underlagt lovgivningen i Den Slovakiske Republik, især lov nr. 102/2014 Coll. om civilret og lov nr. 250/2007 Coll. om forbrugerbeskyttelse, i overensstemmelse med lovgivningen i Den Europæiske Union, især direktiv 2011/83/EU om forbrugerrettigheder og direktiv 2000/31/EF om elektronisk handel. I tilfælde af en konflikt mellem vilkårene og betingelserne eller kontrakten og en lovbestemmelse, medmindre det er et spørgsmål, der kan fraviges ved aftale, skal lovbestemmelsen have forrang.
1.5 Ufravigelighed af bestemmelser i vilkår og betingelser og kontraktlige ordninger. Hvis en bestemmelse i vilkårene og betingelserne eller de kontraktlige ordninger bliver ugyldig, ineffektiv eller tilsidesat, påvirkes gyldigheden og effektiviteten af de andre bestemmelser i vilkårene og betingelserne og de kontraktlige ordninger ikke.
1.6 Forhold med et internationalt element. Retsforhold mellem os og dig skal være underlagt slovakisk lov i tilfælde af et internationalt element, og de slovakiske domstole skal have jurisdiktion til at afgøre eventuelle tvister. FN's konvention om kontrakter om internationalt salg af varer (Wienerkonventionen) finder ikke anvendelse.
1.7 Metoder til løsning af klager. Eventuelle klager og tvister mellem dig og os kan løses ved at
1.7.1. udenretsligt i de sager, der føres af den slovakiske handelsinspektionsmyndighed (www.soi.sk),
1.7.2. via e-mail til vores e-mailadresse.
1.8 Tilsynsmyndigheder. Vores aktiviteter er underlagt kontrol og tilsyn af de statslige myndigheder i Den Slovakiske Republik, til hvem det er muligt at rette dine klager i overensstemmelse med de lovbestemmelser, der regulerer deres omfang og beføjelser. De statslige tilsynsmyndigheder er især:
1.8.1. den slovakiske handelsinspektionsmyndighed,
1.8.2. myndigheder, der udsteder handelslicenser,
1.8.3. kontoret for beskyttelse af personoplysninger,
BESTILLING AF VARER OG INDGÅELSE AF KONTRAKTER
2.1 Bestilling af varer. Varerne i vores onlinebutik kan bestilles ved at acceptere tilbuddet om at indgå en kontrakt, som er visningen af varerne i onlinebutikken, via:
2.1.1. online-shoppen.
Accept af vores tilbud med en ændring eller afvigelse er ikke mulig og betragtes som et modtilbud fra din side.
2.2 Bestilling af varer via internettet. Du bestiller varer via onlinebutikken ved at vælge de tilbudte varer i den ønskede mængde, kvalitet og design, placere varerne i den virtuelle kurv, logge ind på din brugerkonto eller oprette en ny brugerkonto, udfylde de nødvendige oplysninger, vælge leveringsmetode og betaling og indsende din ordre ved hjælp af knappen "Betal nu", som vil indgå kontrakten. Du vil få mulighed for at kontrollere og om nødvendigt ændre de oplysninger, du har indtastet, før du afgiver din ordre.
2.3 Ordrebekræftelse. Vi vil bekræfte den vellykkede accept af din ordre og indgåelsen af kontrakten ved at sende dig en e-mail til din e-mailadresse, som vil omfatte:
2.3.1. bekræftelse af indgåelsen af kontrakten og dens indhold.
I tilfælde af en ufuldstændig eller forkert ordre, vil vi bede dig om at fuldføre ordren eller underrette dig om umuligheden af at indgå kontrakten.
2.4 Sprog og fastholdelse af kontrakten. Kontrakter skal indgås på engelsk. Vi gemmer de indgåede kontrakter og giver dig adgang til din kontrakt efter anmodning.
INDGÅEDE KONTRAKTER OG DERES INDHOLD
3.1 Ændring og annullering af kontrakten. Indgåede kontrakter kan ikke ensidigt ændres eller annulleres; dette kan kun ske ved gensidig aftale, eller hvis det kræves af loven eller vilkårene og betingelserne.
3.2 Indholdet af købsaftalen. På grundlag af den indgåede købsaftale er vi forpligtet til at levere de bestilte materielle varer og levere eventuelle aftalte tjenester til dig på den aftalte måde, og du er forpligtet til at tage imod varerne og betale os den samlede pris, som består af prisen på de bestilte varer, prisen for betaling, prisen for levering af varerne og prisen for eventuelle yderligere bestilte tjenester.
3.3 Beskyttelse af intellektuel ejendomsret. Hvis vi leverer varer til dig i henhold til en kontrakt, der er beskyttet af intellektuelle ejendomsrettigheder (især ophavsret, varemærker, industrielle design, patenter og brugsmodeller), er en licens til at udøve de intellektuelle ejendomsrettigheder ikke en del af kontrakten. Du må ikke bruge de ophavsretligt beskyttede varer som enkeltperson undtagen til din egen personlige brug og som juridisk enhed undtagen til din egen interne brug, især er du ikke berettiget til at reproducere, videresælge, udleje eller på anden måde gøre varerne tilgængelige for tredjeparter.
3.4 Rabatter og kampagner. For rabatter eller andre markedsføringskampagner kan de individuelle rabatter og andre fordele ikke kombineres, medmindre andet er angivet.
3.5 Gaver og bonusser. Hvis der er givet gaver eller andre bonusser til dig i henhold til kontrakten, er dette på grundlag af en gaveaftale, og vi er ikke ansvarlige for eventuelle mangler i disse. Gaveaftalens eksistens er afhængig af hovedaftalens eksistens, og gaveaftalen indgås med den betingelse, at gaveaftalen annulleres i tilfælde af hovedaftalens ophør.
3.6 Rabatkuponer og gavekort. Rabatkuponer og gavekort kan indløses i henhold til de vilkår og betingelser, der er aftalt eller angivet på kuponen eller gavekortet. Medmindre andet er aftalt, kan de kun indløses hos os, og gyldighedsperioden er begrænset til et år fra udstedelsesdatoen for rabatkuponer og et år fra udstedelsesdatoen for gavekort.
BETALINGSVILKÅR
4.1 Betalingsmetoder. Den samlede pris kan betales
4.1.1. på forhånd med kontantfri Shopify Pay
4.1.2. på forhånd med kontantløst kreditkort,
4.1.3. på forhånd med det kontantløse betalingssystem PayPal.
4.2 Tidspunkt for betaling. Du er forpligtet til at betale den samlede pris før levering af varerne i henhold til den aftalte betalingsmetode. Hvis den samlede pris skal betales før levering af varerne, er du forpligtet til at betale den inden for 3 dage efter kontraktens indgåelse. Hvis den samlede pris skal betales via en betalingstjenesteudbyder, betales den samlede pris ved at kreditere pengebeløbet til vores konto hos betalingstjenesteudbyderen.
4.3 Elektronisk overførsel af skattedokumenter. Du accepterer, at vi udsteder og sender dig en faktura (skattedokument) i elektronisk form til den e-mailadresse, du angav, da du afgav din ordre.
LEVERINGSBETINGELSER
5.1 Levering af varer. Vi kan levere varerne i henhold til kontrakten til dig gennem vores partnere. Levering af varer i henhold til kontrakten er en engangslevering og er ikke en gentagen levering af varer i henhold til § 1829, stk. 1, litra c, i civillovbogen. Vi kan dog få varerne leveret direkte til dig af vores partner, og derfor, i tilfælde af ordrer på flere typer varer, kan disse blive leveret i flere dele, og vi er muligvis ikke nævnt som afsender af den respektive pakke. De leveringsbetingelser, der er beskrevet nedenfor, gælder for alle eventuelle delleverancer.
5.2 Leveringsmetoder. De leveringsmetoder, du kan bruge, kan findes på den relevante side i vores online shop. Her
5.3 Leveringsbegrænsninger. Vi leverer kun varer til følgende lande:
5.3.1. Belgien, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Irland, Italien, Kroatien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig.
5.4 Erhvervelse af ejerskab. Du bliver ejer af de varer, vi leverer til dig, ved modtagelsen af varerne, men ikke før du har betalt den samlede pris fuldt ud.
5.5 Tidspunkt for levering. Det aftalte tidspunkt for levering af varerne løber fra indgåelsen af kontrakten. Hvis den samlede pris skal betales før levering af varerne, løber leveringstiden først fra betalingen af den samlede pris. Varerne skal leveres til deres bestemmelsessted inden for denne periode. Hvis du ikke er en forbruger, og varerne skal leveres til deres destination af en transportør, vil varerne blive overdraget til transportøren på dette tidspunkt.
5.6 Accept af varer. Du skal tage imod varerne på det aftalte tidspunkt og sted afhængigt af leveringsmetoden. Hvis varerne skal leveres af en transportør, skal du tage imod varerne, når de når deres destination. Hvis du ikke tager imod varerne, har vi ret til at trække os ud af kontrakten, ret til betaling af omkostningerne ved levering af varerne, hvis de ikke er blevet betalt inden levering af varerne, og ret til betaling af opbevaringsgebyrer for den periode, hvor varerne opbevares, hvilket ophører, når du tager imod varerne, trækker dig ud af kontrakten, eller vi trækker os ud af kontrakten. Opbevaringsgebyret er €1 pr. dag, men det samlede beløb for opbevaringsgebyret må ikke overstige prisen på de opbevarede varer. Hvis vi leverer varerne til dig igen, efter at du ikke har taget dem i besiddelse, har vi ret til refusion af de omkostninger, der er forbundet med genleveringen.
5.7 Identitetskontrol ved modtagelse af varer. Hvis varerne er blevet betalt før levering, er vi berettiget til at foretage levering af varerne med forbehold for en kontrol af identiteten på den person, der modtager leveringen på grundlag af bevis for identitet.
5.8 Skader på varer under transport af en forbruger eller ikke-forbruger. Hvis du er forbruger eller ikke-erhvervsdrivende, overgår risikoen for skade på varerne til dig ved modtagelse af varerne. I tilfælde af at varerne leveres til dig beskadiget, er du forpligtet til at informere os om skaden med det samme og helst:
5.8.1. via e-mail til vores e-mailadresse,
5.8.2. pr. telefon på vores telefonnummer.
Hvis du opdager skader på pakken, når du modtager varerne, er du forpligtet til at informere ikke kun os, men også transportøren om skaden, når du modtager varerne. Du kan bede transportøren om at pakke den beskadigede forsendelse ud, før du tager imod den, og hvis du opdager, at varerne er blevet beskadiget, er du ikke forpligtet til at tage imod dem fra transportøren.
5.9 Skade på varer under transport af den erhvervsdrivende. Hvis du er en virksomhed, og varerne skal leveres af en transportør, overgår risikoen for skade på varerne til dig, når varerne overdrages til transportøren. Hvis der opstår skade på varerne, efter at risikoen for skade er overgået, er vi ikke ansvarlige for det, og skaden på varerne påvirker ikke din forpligtelse til at betale den samlede pris og din forpligtelse til at acceptere varerne. I tilfælde af at varerne leveres til dig beskadiget, skal du straks kræve skaden fra transportøren.
5.10 Emballering af varer. Medmindre andet er aftalt, vil varerne blive emballeret på en måde, der er egnet til at bevare og beskytte dem.
FORTRYDELSESRET
6.1 Generel fortrydelsesret. Fortrydelse af en indgået aftale medfører, at aftalen annulleres fra starten, og parterne er forpligtet til at tilbagelevere alt, hvad de har leveret i henhold til den annullerede aftale. Fortrydelse af kontrakten medfører også, at den gavekontrakt, der er afhængig af den, ophører. Fortrydelsesretten kan udøves på de betingelser, der er angivet i vilkårene og betingelserne, eller hvor det er fastsat ved lov.
6.2 Vores fortrydelsesret. Vi har ret til at trække os ud af den indgåede kontrakt til enhver tid fra datoen for kontraktens indgåelse, indtil du overtager varerne fra os, af følgende grunde:
6.2.1. opbrug af lageret af de bestilte varer,
6.2.2. manglende modtagelse af varerne,
6.2.3. misbrug af vores online bestillingssystem,
6.2.4. afgivelse af forkerte oplysninger ved bestilling af varer,
6.2.5. bestilling af varer til en pris, der er betydeligt lavere end den normale pris, hvis varerne blev tilbudt til denne pris på grund af en fejl eller fejl i vores onlinebutik,
6.2.6. andre grunde til særlig hensyntagen.
6.3 Forbrugerens juridiske ret til at trække sig ud af kontrakten. Hvis du er forbruger, har du ret til at trække dig ud af den indgåede kontrakt inden for 14 dage fra datoen for
6.3.1. modtagelse af varerne, i tilfælde af en salgskontrakt,
6.3.2. modtagelsen af den sidste levering af varerne, i tilfælde af en kontrakt, der involverer flere typer varer eller levering af flere dele,
6.3.3. accept af den første levering af varerne i tilfælde af en kontrakt om regelmæssig tilbagevendende levering af varer,
6.3.4. indgåelse af kontrakten, hvis det er en anden kontrakt.
6.4 Umulighed for tilbagetrækning fra kontrakten. Du har ikke ret til at trække dig ud af kontrakter:
6.4.1. om levering af varer, der er skræddersyet til dig eller til din person,
6.4.2. for levering af varer i lukket emballage, som er blevet fjernet fra emballagen og ikke kan returneres af hygiejniske årsager,
6.4.3. levering af letfordærvelige varer eller varer, der er blevet uigenkaldeligt blandet med andre varer efter levering,
6.4.4. for levering af tjenesteydelser, hvis de er blevet udført med dit forudgående samtykke inden fortrydelsesfristens udløb,
6.4.5. andre, hvis det er fastsat ved lov.
6.5 Metode til tilbagetrækning. Hvis du har fortrydelsesret og ønsker at træde tilbage fra kontrakten, kan du gøre det ved en ensidig juridisk handling, der leveres til os, helst ved at udfylde eksemplet på fortrydelsesformularen, der er vedhæftet vilkårene og betingelserne, og sende den via e-mail til vores e-mail-adresse.
6.6 Fastholdelse af tidsbegrænsning. Hvis du er forbruger, er det tilstrækkeligt til at overholde fortrydelsesfristen, hvis du sender os din fortrydelse den sidste dag i fortrydelsesfristen.
6.7 Returnering af varer efter fortrydelse. Hvis du fortryder aftalen, skal du for egen regning returnere varerne til os senest 14 dage efter, at du har modtaget meddelelse om, at du fortryder aftalen, helst
6.7.1. ved at sende varerne til den adresse, som vi har oplyst i forbindelse med reklamationsproceduren. Du skal returnere varerne til os ubeskadigede, usoilede, ubrugte og uden tegn på brug, inklusive alt tilbehør og dokumentation, i deres originale emballage. Du skal også returnere eventuelle gaver og bonusser, som du har modtaget i henhold til den annullerede kontrakt.
6.8 Refusion efter annullering. Hvis du som forbruger fortryder aftalen, refunderer vi de penge, du har betalt, inden for 14 dage efter modtagelsen af din fortrydelse, men ikke før du har returneret varerne til os eller fremlagt bevis for, at varerne er blevet sendt til os. Vi refunderer kun de leveringsomkostninger, du har betalt, til prisen for den billigste sammenlignelige leveringsmetode, vi tilbyder. Hvis værdien af de returnerede varer er reduceret som følge af anden håndtering end den, der er nødvendig for at gøre os bekendt med deres art, egenskaber og funktionalitet, vil refusionen blive reduceret med det beløb, som varernes værdi er reduceret med. Vi returnerer midlerne til dig på samme måde, som vi modtog dem fra dig, eller på en anden måde, som vi aftaler, forudsat at du ikke pådrager dig yderligere omkostninger.
FORBRUGERES OG IKKE-FORBRUGERES KRAV PÅ GRUND AF MANGLER VED VARERNE
7.1 Anvendelsesområde. Dette afsnit af Vilkår og betingelser gælder kun for dig, hvis du er forbruger eller ikke-forbruger, og regulerer vores ansvar for defekter i Varerne.
7.2 Garantiperiode. Garantiperioden er 24 måneder.
7.3 Vores ansvar for defekter i varerne. Vi er ansvarlige over for dig for at sikre, at varerne er fri for defekter ved modtagelsen og i garantiperioden. I særdeleshed er vi ansvarlige for, at varerne
7.3.1. har de egenskaber, vi har aftalt, og i mangel af aftale de egenskaber, som vi eller producenten har beskrevet, eller som du kunne have forventet i betragtning af varens art og på grundlag af den udførte reklame,
7.3.2. er egnet til det formål, som vi oplyser, at den anvendes til, eller som varer af den pågældende art sædvanligvis anvendes til,
7.3.3. svarer i kvalitet eller udførelse til den aftalte prøve eller prøveeksemplar, hvis kvaliteten eller udførelsen blev bestemt med henvisning til den aftalte prøve eller prøveeksemplar,
7.3.4. er i passende mængde, mål eller vægt; og
7.3.5. er i overensstemmelse med lovgivningens krav.
7.4 Udvidet kvalitetsgaranti. Hvis de solgte varer, deres emballage, de instruktioner, der følger med varerne, reklamen eller kontrakten angiver en periode, hvor varerne eller en del af varerne kan bruges, som er længere end garantiperioden, er vi ansvarlige over for dig efter garantiperioden er udløbet for følgende
7.4.1. varerne eller en del af dem er egnede til deres normale formål,
7.4.2. varerne eller dele heraf bevarer deres normale egenskaber.
Perioden for den udvidede kvalitetsgaranti begynder at løbe samtidig med garantiperioden. Vi giver kun en udvidet kvalitetsgaranti for visse varer, hvis garantiperioden er specificeret for varerne på de måder, der er beskrevet ovenfor.
7.5 Begrænsning af ansvar. Vi er ikke ansvarlige over for dig
7.5.1. for varer solgt til en lavere pris for en defekt, for hvilken den lavere pris blev aftalt,
7.5.2. for slid og ælde forårsaget af normal brug af varerne,
7.5.3. ved brugte varer for en mangel, der svarer til den brug eller slitage, varerne havde, da du overtog dem,
7.5.4. hvis du vidste, at varerne var defekte, før du tog levering af dem,
7.5.5. hvis du har forårsaget manglen.
7.6 Frist for udøvelse af retten. Du er forpligtet til at inspicere varerne så hurtigt som muligt og forvisse dig om deres egenskaber og mængde. Du er forpligtet til at udøve din ret i henhold til ansvaret for mangler ved varerne hos os uden unødig forsinkelse, så hurtigt som muligt efter at du er i stand til at opdage manglerne, inden for garantiperioden eller den udvidede kvalitetsgarantiperiode. I modsat fald bortfalder din ret til ansvar for mangler ved varerne, og du er ikke berettiget til nogen kompensation.
7.7 Dine rettigheder i tilfælde af en defekt i varerne. Hvis varerne er defekte, har du ret til:
7.7.1. at få manglen udbedret uden beregning,
7.7.2. hvis det ikke er muligt at afhjælpe manglen eller erstatte varerne eller nogen del af dem, at trække dig ud af kontrakten,
7.7.3. en rimelig rabat på købsprisen.
7.8 Dine rettigheder i tilfælde af en defekt i de brugte varer. Hvis varerne solgt med en defekt eller varerne solgt som brugt har en defekt, har du ret til:
7.8.1. at få manglen udbedret uden beregning,
7.8.2. en rimelig rabat på købsprisen,
7.8.3. hvis det hverken er muligt at udbedre manglen eller give et nedslag i købsprisen, at ophæve kontrakten.
7.9 Dine rettigheder i tilfælde af gentagne eller flere forekomster af en defekt i varerne. Hvis du ikke kan bruge varerne korrekt på grund af gentagelse af den samme defekt efter reparation eller på grund af flere defekter, har du ret til, efter eget valg, at:
7.9.1. til levering af nye varer eller udskiftning af en del, men dette gælder ikke for varer, der sælges med en defekt eller for brugte varer,
7.9.2. en rimelig rabat på købsprisen,
7.9.3. at træde tilbage fra kontrakten.
En gentagelse af en defekt anses for at forekomme, hvis den samme defekt forekommer i varerne efter mindst to tidligere reparationer. Den samtidige forekomst af mindst tre defekter, som hver for sig forhindrer brugen af varerne, betragtes som en multipel defekt.
7.10. Umuligheden af at anmode om tilbagetrækning fra kontrakten og levering af nye varer. Hvis du ikke kan returnere varerne i den stand, hvori du modtog dem, kan du ikke ophæve kontrakten eller kræve levering af nye varer. Dette gælder dog ikke,
7.10.1. hvis der er sket en tilstandsændring som følge af en inspektion, hvor varen blev fundet defekt,
7.10.2. hvis du brugte varerne, før manglen blev opdaget,
7.10.3. du ikke har forårsaget umuligheden af at returnere varerne i uændret stand ved handling eller undladelse; eller
7.10.4. hvis du har solgt varerne, før manglen blev opdaget, hvis du har forbrugt dem, eller hvis du har ændret varerne under normal brug; hvis dette kun er sket delvist, skal du returnere til os, hvad du stadig kan returnere, og kompensere os for resten i det omfang, du har draget fordel af brugen af varerne.
7.11 Fremgangsmåde ved krav. I tilfælde af at du ønsker at udøve din ret i henhold til mangelsansvaret, er den bedste måde at gøre det på at:
7.11.1. ved at sende varerne til den adresse, vi vil give dig under proceduren,
7.11.2. hvis garantikortet eller et andet dokument på varens emballage eller i vores onlinebutik angiver en anden person, der er udpeget til at kræve ansvar for mangler, fra denne person.
7.12. Nærmere oplysninger om kravet. Varer skal overdrages til os i en tilstand, der gør det muligt for os at vurdere gyldigheden af kravet, især må varer ikke overdrages urimeligt beskidte. Når du fremsætter et krav, skal du:
7.12.1. fremlægge bevis for, at varerne er købt hos os,
7.12.2. angive, hvilken mangel du påberåber dig, og hvordan du ønsker, at kravet skal afvikles. Den ønskede måde at håndtere reklamationen på kan ikke efterfølgende ændres uden vores samtykke.
7.13. Håndtering af reklamationen. Hvis du er forbruger, vil dit krav blive behandlet uden unødig forsinkelse, men senest 30 dage fra datoen for kravet. Hvis du ikke er en virksomhed, vil dit krav blive behandlet uden unødig forsinkelse. Du vil blive underrettet om afgørelsen af din klage inden for denne periode, og varerne vil blive returneret til dig på samme måde, som de blev overdraget til os, da du fremsatte din klage. Hvis reklamationen ikke er afgjort i tide, har du ret til at hæve kontrakten. Hvis dit krav accepteres, vil garantiperioden og den udvidede kvalitetsgarantiperiode blive forlænget med den tid, det tog os at behandle dit krav.
7.14. Refusion af reklamationsomkostninger. I tilfælde af et krav har du ret til refusion af de nødvendige omkostninger, der med rimelighed er afholdt for at udøve din ret i henhold til produktansvar. Hvis kravet afvises, har vi ret til at få refunderet de nødvendige omkostninger, som vi har haft ved at returnere dine varer.
7.15. Bekræftelse af krav. Når du udøver din ret i henhold til produktansvar, vil vi give dig en skriftlig bekræftelse på, hvornår du udøvede din ret, hvad kravet vedrører og metoden til håndtering af kravet, en bekræftelse af datoen og metoden til håndtering af kravet, herunder bekræftelse af reparationen og reparationens varighed, eller en skriftlig begrundelse for afvisning af kravet.
KRAV OM MANGLER VED VARER FRA EN ERHVERVSDRIVENDE
8.1 Anvendelsesområde. Dette afsnit af Vilkår og betingelser gælder kun for dig, hvis du er en virksomhed, og regulerer vores ansvar for defekter i Varerne.
8.2 Vores ansvar for defekter i varerne. Vi vil levere varerne til dig i den aftalte mængde, kvalitet og udførelse. Hvis kvalitet og udførelse ikke er aftalt, leverer vi varerne til dig i en kvalitet og udførelse, der er egnet til det formål, der er angivet i kontrakten; ellers til det sædvanlige formål. Hvis mængden kun er omtrentligt angivet, bestemmer vi den nøjagtige mængde. Hvis varen er mangelfuld, når risikoen for skade overgår til dig, er vi ansvarlige for dette. Dette gælder ikke, hvis manglen kan identificeres med almindelig omhu på tidspunktet for aftalens indgåelse.
8.3 Ekstra garanti for virksomheder. Vi giver ikke en ekstra garanti for kvalitet, og vi er ikke ansvarlige for mangler ved varerne, der opstår, efter at risikoen for skade er overgået til dig.
8.4 Begrænsning af ansvar. Vi er ikke ansvarlige over for dig
8.4.1. for varer solgt til en lavere pris for en defekt, for hvilken den lavere pris var aftalt,
8.4.2. for slid og ælde forårsaget af normal brug af varerne,
8.4.3. ved brugte varer for en mangel, der svarer til den brug eller slitage, varerne havde, da du overtog dem,
8.4.4. for mangler ved varen, hvis dette fremgår af varens beskaffenhed, særligt hvis der er tale om letfordærvelige varer,
8.4.5. for mangler ved varerne, hvis du var bekendt med dem, før du modtog varerne,
8.4.6. for mangler ved varerne, hvis du har forårsaget dem.
8.5 Frist for udøvelse af retten. Du er forpligtet til at inspicere varerne så hurtigt som muligt og forvisse dig om deres egenskaber og mængde. Du er forpligtet til at udøve din ret i henhold til ansvaret for mangler ved varerne hos os uden unødig forsinkelse, så hurtigt som muligt efter at du er i stand til at opdage manglerne. Senest kan retten udøves inden for 6 måneder eller, i tilfælde af en latent mangel, inden for 2 år fra den dato, hvor vi leverer varerne til dig. I modsat fald bortfalder din ret til ansvar for mangler ved varen og kan ikke gøres gældende.
8.6 Dine rettigheder i tilfælde af væsentlig misligholdelse af kontrakten. Hvis manglen udgør et væsentligt kontraktbrud, har du ret til:
8.6.1. at afhjælpe manglen ved at levere nye varer uden fejl eller ved at levere de manglende varer,
8.6.2. at afhjælpe manglen ved at reparere varerne,
8.6.3. en rimelig rabat på købsprisen; eller
8.6.4. trække sig ud af kontrakten.
Som væsentlig misligholdelse anses levering af varer med en mangel, som vi på tidspunktet for aftalens indgåelse må have kendt til, og som du, hvis du havde forudset den, ikke ville have indgået aftale med os om; i andre tilfælde anses misligholdelsen for at være uvæsentlig. Hvis du ikke underretter os om din valgte ret, har du de samme rettigheder som i tilfælde af en ikke-væsentlig misligholdelse af kontrakten.
8.7 Dine rettigheder i tilfælde af en ikke-væsentlig misligholdelse af kontrakten. Hvis manglen vil være et uvæsentligt kontraktbrud, har du ret til:
8.7.1. at afhjælpe manglen,
8.7.2. et rimeligt afslag i købesummen.
Hvis du ikke giver os meddelelse om din valgte ret, kan vi afhjælpe manglen ved at reparere varen, levere en ny vare eller give dig det, vi ikke har leveret. Du kan ikke ændre din valgte rettighed senere uden vores samtykke.
8.8 Manglende evne til at kræve annullering af kontrakten og levering af nye varer. Hvis du ikke kan tilbagelevere varen i samme stand, som du modtog den, kan du ikke fortryde købet eller kræve levering af en ny vare. Dette gælder dog ikke,
8.8.1. hvis der er sket en tilstandsændring som følge af en inspektion, hvor varen blev fundet defekt,
8.8.2. hvis du brugte varerne, før manglen blev opdaget,
8.8.3. du ikke har forårsaget umuligheden af at returnere varerne i uændret stand ved handling eller undladelse; eller
8.8.4. hvis du har solgt varerne, før manglen blev opdaget, hvis du har forbrugt dem, eller hvis du har ændret varerne under normal brug; hvis dette kun er sket delvist, skal du returnere til os, hvad du stadig kan returnere, og kompensere os for resten i det omfang, du har draget fordel af brugen af varerne.
8.9 Fremgangsmåde ved krav. I tilfælde af at du ønsker at udøve din ret i henhold til mangelsansvaret, kan du gøre det:
8.9.1. ved at sende varerne til den adresse, vi vil give dig under proceduren,
8.9.2. hvis garantikortet eller et andet dokument på varens emballage eller i vores onlinebutik angiver en anden person, der er udpeget til at kræve ansvar for mangler, fra denne person.
8.10 Elementerne i et krav. Varer skal overdrages til os i en tilstand, der gør det muligt for os at vurdere gyldigheden af kravet, især må varer ikke overdrages urimeligt beskidte. Når du fremsætter et krav, skal du:
8.10.1. bevise, at varerne er købt hos os,
8.10.2. angive, hvilken defekt du påberåber dig, og hvordan du ønsker, at kravet skal afvikles. Den ønskede måde at håndtere reklamationen på kan ikke efterfølgende ændres uden vores samtykke.
8.11 Håndtering af reklamationen. Din reklamation vil blive behandlet uden unødig forsinkelse. Varerne vil blive returneret til dig på samme måde, som de blev overdraget til os, da kravet blev fremsat. Hvis dit krav accepteres, forlænges tiden for udøvelse af dine rettigheder i henhold til mangelsansvaret med den tid, det tog os at behandle dit krav.
8.12 Refusion af kravomkostninger. Hvis dit krav accepteres, har du ret til at få refunderet de nødvendige omkostninger, som med rimelighed er afholdt i forbindelse med udøvelsen af dine rettigheder i henhold til produktansvar. Hvis kravet afvises, har vi ret til at få refunderet de nødvendige omkostninger, som vi har haft ved at returnere dine varer.